Communicatieve vaardigheden

De cursus behandelt de basisprincipes van communicatieve vaardigheden. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Kenmerken van communicatie.
  • Manieren om effectief te communiceren.
  • Het ‘Johari venster’ om inzicht te krijgen in communicatie.
  • Miscommunicatie: hoe ontstaat het en wat kun je eraan doen?
  • Diverse vraagtechnieken met voorbeelden.
  • Positieve en negatieve feedback inzetten.

De cursus sluit af met een toets en eventueel een herkansing.

Leerdoel
Nadat je deze module hebt doorlopen heb je op een leuke, afwisselende en interactieve manier basiskennis opgedaan over communicatieve vaardigheden. Je weet wat de kenmerken zijn van communicatie en je weet hoe je miscommunicatie kunt voorkomen of oplossen. Je kunt het Johari venster gebruiken en je bent in staat om feedback op een constructieve manier in te zetten.

Doelgroep
Iedereen die communiceert, in formele en informele setting.

Human skills
access_time 45 minuten
turned_in_not Certificaat

Soms voelen we ons niet begrepen of merken we dat we niet op één lijn zitten. Hoe kun je informatie overbrengen of tot je nemen én plezierig samenwerken? Het woord communicatie komt van het Latijnse woord communicare. Dit betekent 'om te delen' en 'in contact komen met'. En dat is precies waar deze cursus over gaat. Verbeter je communicatieve vaardigheden met deze cursus.

Voordelen van deze e-learning

  • Studeren wanneer jij wilt
  • Altijd en overal te volgen: alleen een internetverbinding vereist
  • Accreditatiepunten worden automatisch bijgeschreven
  • Geschikt voor iedere zorgprofessional
  • Een jaar lang toegang