Oplossingsgericht werken

Oplossingsgericht Communiceren, ook bekend als progressiegericht communiceren, is speciaal ontworpen voor leidinggevenden. Je leert samen met je medewerker naar oplossingen te zoeken en te ontdekken wat daarvoor nodig is. De basis is dat je ervan uitgaat dat de ander voor zichzelf opkomt, en dat jij dat ook kunt en doet. 

De kern van deze methode is het stellen van de juiste vragen. Door goed door te vragen, help je de medewerker in zijn zoektocht naar eigen oplossingen. Deze manier van communiceren, gebaseerd op de positieve psychologie, richt zich op het voeren van 'het goede gesprek' waarbij de relatie behouden blijft. Hierbij bedenkt de medewerker zelf de oplossing, wat leidt tot meer betrokkenheid en effectiviteit.

Ontdek hoe je als leidinggevende je team kunt ondersteunen en inspireren met deze effectieve communicatiemethode. 

Inhoud

In deze e-learning is een kennismaking met de theorie van het oplossingsgericht werken. Dit is een belangrijke eerste stap voor het uiteindelijk kunnen toepassen van deze effectieve methode. De e-learning sluit je af met een oefentoets. 

Leerdoelen

Na afloop van de e-learning weet je:

  • Wat oplossingsgericht werken is
  • De 7 basisprincipes
  • De acht stappen die je gebruikt tijdens deze methodiek
  • De hulpmiddelen om je te helpen tijdens de gesprekken
  • De drie typen gesprekspartner; kopers, kijkers en klagers

 

 

 

Zorg en welzijn Human skills
turned_in_not Certificaat

Voordelen van deze e-learning

  • Studeren wanneer jij wilt
  • Altijd en overal te volgen: alleen een internetverbinding vereist
  • Accreditatiepunten worden automatisch bijgeschreven
  • Geschikt voor iedere zorgprofessional
  • Een jaar lang toegang