SBAR (Situation, Background, Assessment en Recommendation) is één van de communicatiehulpen bij het diagnosticeren en behandelen van zorgvragers.
Het instrument ‘SBAR’ is in 2002 in de Verenigde Staten ontwikkeld met als doel het verbeteren van de communicatie tussen de verschillende hulpverleners.
Leerdoelen:
Na afloop van de cursus ‘SBAR’ kun je:
- de betekenis van de afkorting SBAR benoemen
- de aanleiding voor het ontwikkelen van de SBAR-methode benoemen
- het doel van de SBAR-methode benoemen
- de vier fasen van de SBAR-methode benoemen
SBAR-fasen:
- de informatie benoemen die je vooraf nodig hebt voordat je gaat communiceren met een gesprekspartner via de SBAR-methode
- de drie onderdelen benoemen in het bepalen van de ‘Situation’ fase
- de drie onderdelen benoemen welke informatie geeft over de ‘Background’ fase
- de informatie benoemen die kort en bondig geformuleerd moet worden in ‘Assessment’ fase
- de verwachtingen benoemen die je deelt met de gesprekspartner tijdens de ‘Recommendation’fase
Doelgroep:
Doktersassistenten, praktijkondersteuners en triagisten.
Accreditatie:
De cursus is geaccrediteerd bij Kabiz en V&VN.